A projekt megvalósítója:

  1. Informatikai és Könyvtári Szövetség
  2. Bródy Sándor Megyei és Városi Könyvtár, Eger
  3. Gödöllői Városi Könyvtár és Információs Központ

A megvalósítás éve: 2015–2018

Helyszín:
Apc,Balatonfüred, Battonya, Bicske, Budakeszi, Budapest,Cegléd, Csorna, Domaszék, Dunaföldvár, Eger, Érd, Felsőgöd, Gödöllő, Gyömrő, Győr, Hatvan, Imrehegy, Jánoshida, Jászágó, Kadarkút, Kaposvár, Kazincbarcika, Kecskemét, Kuncsorba, Maklár, Makó, Mezőcsát, Mezőtúr, Miskolc, Nyíregyháza, Orosháza, Pécs, Pogány, Ráckeve, Salgótarján, Sátoraljaújhely, Somoskőújfalu, Százhalombatta, Szeged, Szekszárd, Szolnok, Tab, Tolna, Tótkomlós, Törökszentmiklós, Vác, Vásárosnamény

NKA támogatás összege:nem önálló projekt, nincs adat

A projekt leírása:

Barátságosak. Bátrak. Csoportnélküliek. Elfajzottak. Műveltek. Önfeláldozók. Őszinték. Fiatalok százezreit hódította meg világszerte Veronica Roth A beavatott című trilógiája. Magyarországon pedig több, mint 700 középiskolás vett részt az említett kötet alapjaira épülő országos olvasásnépszerűsítő programban, A Nagy Könyves Beavatásban három év alatt.

A Nagy Könyves Beavatás nem titkolt célja, hogy az olvasás élménnyé váljon, és hasznos időtöltés legyen a fiatalok körében. Két kötelező olvasmány között tartsanak egy kis irodalmi szünetet, olvassanak nekik szóló könyveket, és a számítástechnika adta lehetőségekkel dolgozzák is fel őket. Emellett pedig a minőségi magyar és külföldi kortárs ifjúsági irodalmat mutatta be és ismertette meg mind a játékban résztvevőkkel, mind az elkészült könyvajánlók, kreatív feladatok olvasóival, érdeklődőivel.

„Légy Bátor, mint Tris és Négyes, és avasd be Te az olvasót kedvenc könyveid világába!” – hirdette a felhívás és a szlogen. A „Bátor” 14-20 éves fiatalok 3-5 fős csapatokban versenyeztek egészen 5 hónapon át a könyves kihívásban. Ez idő alatt közösen olvastak el 7 különböző témájú könyvet, elkészítettek 7, az olvasmányokhoz kapcsolódó kreatív feladatot és 3 könyvtári programon, beavatott (olvasó)klubban vettek részt. A játék ideje alatt barátságok szövődtek, erősödtek meg. A közös élmények még inkább összekovácsolták a csapatokat, hiszen egymásra utalva munkálkodtak, aminek alapja minden esetben a választott könyv volt. Egy olyan történet, amelyen keresztül számtalan sorssal, történettel, szereplőkkel találták szembe magukat a fiatal könyvrajongók.

A 7 forduló során egy tematikusan összeállított listából, az úgynevezett Könyvválasztóból jelölték meg a tinik, hogy mely olvasmányt kívánják feldolgozni.  A Könyvválasztó elsősorban kortárs magyar és külföldi szerzők könyveit, fiatalokról/fiataloknak szóló szórakoztató köteteket és olyan problémamegoldó olvasmányokat tartalmazott, amelyek segítették az őket körülvevő világ megértését. Mindemellett jelen volt a számukra is kikapcsolódást jelentő klasszikus irodalom egy-egy története. Az olvasmányokat a beavató lapon dolgozták föl a csoportok közösen. Ez takarta a tulajdonképpeni könyvajánlót, melyek a játék befejezésekor feltöltésre kerültek a Könyvsú-go adatbázisba és a Bookline könyvajánlói közé. A kreatív feladatok során a fiatalok az általuk gyakran használt eszközök segítségével tették kézzelfoghatóvá gondolataikat a választott könyvekkel kapcsolatosan. Próbára tették fantáziájukat, képzelőerejüket, kiléptek a komfortzónájukból. Készítettek montázst; a könyv hangulatához illő zenei aláfestéseket kerestek; sms-ben, 160 karakterben foglalták össze a kötet cselekményét. Újratervezték a könyvborítót; visszajátszottak egy jelenetet fotó formájában; megalkották saját szimulációs játékukat. Sőt, kipróbálhatták azt is, milyen egy író bőrébe bújni, fanfiction-ök, rajongói átiratok születtek. A könyvtári környezetben zajló beavatott (olvasó)klubok során a közösségi lét formálódott, erősödött a csapatok közti kötelék, megismerkedtek a könyvtárral és állományával. Nemcsak különböző témájú könyvtári programokon vettek részt, hanem saját kis olvasóklubok is alakultak a helyi könyvtárakban, melyek során megbeszélték a választott regény tartalmát, közösen írták meg a beavató lapot, készítették el a kreatív feladatot könyvtári terekben, illetve ötleteltek a kihívással kapcsolatban. Míg a könyvajánlókat szakmai zsűri – Mészöly Ágnes és L.I. Lázár írónők – értékelte, addig a kreatív feladatokat könyvtáros kollégák pontozták.

A „nagy könyves utazásnak” az Országos Széchényi Könyvtár adott otthont, ahol a győztesek mellett a „Legjobb könyvajánló” és a „Legkreatívabb feladat” Különdíjat is átadtuk.

A Nagy Könyves Beavatás egy nagy összefogás eredménye, hiszen a megvalósulását segítették az ország több könyvtárának könyvtárosai, pedagógusok és támogatók, akik nélkül szintén nem indulhatott volna el a játék.

A Nagy Könyves Beavatás során két sztereotípia látszott megdőlni. Az egyik, sokszor mondjuk és halljuk: az olvasás magányos dolog. Ebben a játékban a fiatalok csapatban dolgoztak, nagy hangsúly volt a közös munkán, amit a fiatalok többször is kiemeltek. A másik megdőlni látszó feltevés, hogy a mai kamaszok nem olvasnak, vagy nem eleget olvasnak. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy három hét leforgása alatt több száz középiskolás tini jelentkezett a játékra Magyarország különböző településeiről.

„Ez egy hihetetlen nagy élmény. Ez az egész egy új szintre emelte az olvasást.”

5en a világ ellen - Miskolc

Jellemző adatok (látogatószám): 721 játékos